شناخت بیماری اختلال تغذیه و درمان آن

اختلال تغذیه چیست؟

بیماری اختلال تغذیه یکی از انواع بیماری‌ها، در زمینه عادات غذایی نامناسب محسوب می‌شود. این نوع اختلال رفتاری هیجانی است که ریشه در اعصاب و روان فرد مبتلا دارد. اختلال تغذیه می‌تواند طیف گسترده‌ای از عادت‌های آزاردهنده مانند بی اشتهایی برای خوردن و گرسنگی دادن به خود، تا پر اشتهایی سیری ناپذیر را شامل شود. بیماری اختلال تغذیه در هر سنی امکان دارد گریبانگیر افراد شود. ریسک ابتلا به این بیماری در دوران میانسالی بالا می‌رود و به طور کلی زنان بیشتر از مردان در معرض دچار شدن به اختلالات تغذیه‌ای قرار دارند.

علل و عوامل بیماری اختلال تغذیه

همانطور که ذکر شد، به وجود آمدن اختلال تغذیه ریشه در حالات روانی فرد دارد، مانند ترس بی ‌مورد از چاق شدن، ترس بی مورد از بیمار شدن و افسردگی. عادات تغذیه‌ای نامناسب در سال های اول زندگی و یا سوء تغذیه در دوران کودکی نیز می‌توانند عامل دچار شدن به بیماری اختلال تغذیه باشند. چاقی و لاغری مفرط در اثر عدم توجه به میزان مناسب کالری دریافتی و اعتیاد به خوردن بیش از حد از یک نوع غذای خاص، از دیگر علل ابتلا به این بیماری می‌باشند. علت بیماری اختلال تغذیه امکان دارد به خصوصیات شخصیتی فرد در مواجهه با احساساتی همچون غم و خشم برگردد. همچنین توقع داشتن چهره و ظاهر زیبا در تضاد با جامعه‌ای که مصرف گرایی در آن به عنوان یک ارزش شناخته می‌شود، فرد را به رفتارهایی جهت کنترل تغذیه وامی‌دارد، غافل از اینکه امکان دارد بعد از مدتی کنترل تغذیه بر فرد مسلط شود.

خبر خوب اینکه در کنار روش‌های مرسوم برای درمان انواع بیماری‌ها، طب سنتی نیز از دیرباز جهت درمان بیماری‌های مختلف، استفاده از خواص گیاهان دارویی از جمله قارچ گانودرما را پیشنهاد داده است. با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی ویژگی‌های قارچ گانودرما، این موهبت طبیعی با خواص شگفت انگیزی که در زمینه تنظیم سیستم‌های حیاتی بدن دارد، می‌تواند راه حل مناسب و موثری برای کمک به بهبود بسیاری از اختلالات تغذیه‌ای نیز باشد.

هم اکنون سایت بیزچیزbizchiz محصولاتی غنی شده با عصاره قارچ گانودرما را در دسترس قرار داده است. با مراجعه به سایت بیزچیزbizchiz ضمن آشنایی با فرآورده‌های مختلفی که با عصاره قارچ گانودرما غنی‌سازی شده‌اند، در صورت تمایل با دریافت مشاوره رایگان کارشناسان ما، نسبت به تهیه و خریداری این محصولات ارزشمند اقدام کنید:

www.bizchiz.com

 

 

علائم و نشانه‌های بیماری اختلال تغذیه

اختلالات تغذیه‌ای در سه گروه کلی دسته بندی می‌شوند.

  • بی اشتهایی عصبی (آنورکسیا): در این نوع اختلال، فرد می‌خواهد به بیشترین میزان ممکن لاغر باشد، از این رو یا غذا نمی‌خورد و یا به کمترین میزان غذای انرژی زا بسنده می‌کند و در نهایت به سوء تغذیه و احساس گرسنگی مزمن دچار می‌شود. در این نوع اختلال ممکن است وزن فرد طبیعی و در محدوده نرمال قرار داشته باشد.
  • پر خوری هیجانی: در این نوع اختلال فرد به صورت هیجانی و غیر قابل کنترل، در مدت زمانی کوتاه، مقداری زیاد و غیر طبیعی از غذاها را مصرف می‌کند و معمولا پس از دست کشیدن از خوردن، دچار احساس ناراحتی شدید، اضطراب و شرمساری از کرده خود خواهد شد. این نوع پرخوری به عنوان شایع‌ترین نوع بیماری اختلال تغذیه شناخته شده است. افرادی که به این بیماری دچار می‌شوند، افزایش وزن زیادی پیدا کرده و به شدت چاق می‌شوند.
  • پرخوری عصبی (بولمیا): در این نوع اختلال همانند مورد قبلی، فرد به پر خوری هیجانی دست می‌زند با این تفاوت که فرد مبتلا پس از دست کشیدن از پر خوری، تلاش می‌کند با روش‌هایی چون استفراغ عمدی، مصرف داروهای مسهل و فعالیت جسمی و ورزشی غیر طبیعی میزان زیاد کالری دریافت شده را دفع کند.

عوارض ناشی از بیماری اختلال تغذیه

فردی که بیماری اختلال تغذیه دچار می‌شود، رفتارهایی مانند پرخوری سیری ناپذیر، گرسنگی دادن بیش از حد به خود و رفتارهای ناسالم دیگری در خورد و خوراک از خود نشان می‌دهد که ممکن است بر روی کیفیت روابط اجتماعی فرد تاثیر منفی بگذارد. از طرفی ترک این عادات، امر ساده ای نبوده و مشکلات بسیار زیادی در زندگی روزانه افراد ایجاد می‌نمایند. ریسک ابتلا به بیماری‌های خطرناک ثانویه در افراد دچار شده به نوع پرخوری هیجانی در بیماری اختلال تغذیه بسیار بالا می‌رود. بیماری‌هایی از قبیل افسردگی، انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و...

درمان بیماری اختلال تغذیه

باید توجه کنیم که حدود یک سوم از بیماران اختلال تغذیه‌ای بدون هیچگونه درمان خاصی، سلامتی خود را باز می‌یابند. حدود یک سوم در طول زندگی همواره با این عارضه دست و پنجه نرم می‌کنند و متاسفانه حدود یک سوم از بیماران مبتلا به اختلال تغذیه جان خود را از دست می‌دهند. بسیاری از افرادی که مورد معالجه قرار گرفته‌اند در نهایت از این بیماری رهایی یافته‌اند. از آنجا که این بیماری ریشه در حالات روحی و روانی دارد و می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد، بهتر است فرد مبتلا هر چه زودتر نسبت به درمان اقدام کند تا به خود فرصتی برای داشتن حال خوب هدیه دهد.

 

 

پزشک متخصص، برای درمان این بیماری، معمولا چند روش درمانی مختلف را به صورت ترکیبی و همزمان در نظر می گیرد و معالجه را شروع می‌کند. در مراحل اولیه مشاوره با روانشناس و افراد متخصص در این زمینه می‌تواند کمک بسیار زیادی به فرد کرده تا عادات نادرست و الگوی رفتاری غیر صحیح خود را تغییر دهد. در ادامه درمان آموزش چگونگی تغذیه سالم و مشاور خانواده نیز می‌تواند به درمان بیماری اختلال تغذیه کمک بسیار زیادی نماید. در موارد پیشرفته بیماری امکان دارد نیاز به بستری و استفاده از داروهای شیمیایی برای کنترل و درمان بیماری در نظر گرفته شود.

امروزه در کنار تمام پیشرفت‌های صورت گرفته توسط علم پزشکی، در درمان بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی، یا بیماری‌های با منشاء ویروسی و میکروبی و یا بیماری‌های مربوط به سیستم اعصاب و روان، طب سنتی نیز دستاورد‌های مهمی را در کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها داشته است و روش‌هایی طبیعی و با منشاء گیاهی موثر و مفیدی را، کشف کرده است. یکی از این روش‌ها استفاده از خواص و ویژگی‌های دارویی گیاهان از جمله قارچ گانودرما می‌باشد. قارچ گانودرما دارای مولفه‌های با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد ویروسی است که ابتدا با پاکسازی، برون ریزی و سم زدایی از کبد و کلیه، شروع می‌کند، به مرور باعث تنظیم و بهبود عملکرد در سیستم‌های ایمنی، عصبی، گوارشی و خون رسانی خواهد شد.

خبر خوب اینکه در ایران فناوری‌های لازم جهت استفاده صحیح از قارچ گانودرما، در زمینه‌های:

  • کشت گونه دارویی
  • جداسازی از پوسته چوبی شکل سمی
  • عصاره‌گیری مفید
  • دوزبندی مناسب
  • فرآوری و ترکیب با خواص دیگر مواد غذایی ارزشمند
  • بسته بندی در شرایط خلاء جهت حفظ ویژگی‌ها

موجودند و با بالاترین کیفیت توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شوند. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و همچنین آشنایی بیشتر با فرآورده‌های غنی شده با عصاره قارچ گانودرما، به سایت بیزچیزbizchiz مراجعه کنید. سایت بیزچیزbizchiz این محصولات را به راحتی در دسترس افرادی قرار داده است که می‌خواهند زندگی سالم‌تری داشته باشند و یا به دنبال راهی ارگانیک، موثر و سریع برای کمک به درمان بیماری و حفظ سلامتی خود می‌باشند. تمامی محصولات ارائه شده در سایت بیزچیزbizchiz دارای تائیدیه سلامت از وزارت بهداشت و مجوزهای سازمان غذا و داروی ایران می‌باشند:

www.bizchiz.com