بیماری تنبلی تخمدان و روش درمان آن

تنبلی تخمدان چیست؟

"سندرم تخمدان پر کیست" یا بیماری تنبلی تخمدان یکی از انواع بیماری‌های شایع در زنان می‌باشد. این بیماری به نام PCOS نیز شناخته می‌شود. همانطور که از نام این بیماری پیداست، وجود تعداد زیادی کیست کوچک در لایه بیرونی تخمدان، باعث بروز آن می‌شود. وظیفه تخمدان‌ها تشکیل ساختاری به نام تخمک است به طوری که ابتدا تخمدان، فولیکول می‌سازد. فولیکول در حال رشد، هورمون تولید می‌کند و در نهایت تخمک آزاد می‌شود. در زنان مبتلا به این بیماری، تخمدان به جای تولید تخمک سالم، تعداد زیادی فولیکول آزاد می‌کند.

بیماری تنبلی تخمدان با تاثیری که بر روی سطح هورمون‌های زنانه می‌گذارد، موجب بی نظمی در قاعدگی، ایجاد جوش‌های چرکی یا آکنه، چرب شدن بیش از حد پوست، رویش موهای زائد می‌شود و با ریزش موی سر همراه است. در این شرایط بارداری سخت‌تری صورت می‌گیرد. در حدود 8 درصد از زنانی که در سنین باروری قرار دارند به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 

علل ابتلا به تنبلی تخمدان

اختلال در عملکرد غدد درون ریز آندوکرینوپاتی، باعث برهم خوردن تعادل هورمونی در زنان شده و میزان ترشح هورمون‌های مردانه مانند تستوسترون در جریان خون‌شان بیش از حد نرمال می‌گردد. بروز این اختلال هورمونی و بالا بودن سطح هورمون‌های مردانه منجر به ایجاد کیست‌های ریز در دیواره تخمدان شده و روی عملکرد درست تخمدان تاثیر منفی خواهد گذاشت. اغلب زنانی که به بیماری تنبلی تخمدان مبتلا هستند دارای چاقی و اضافه وزن نیز می‌باشند. به هرحال علت اصلی بروز این بیماری هنوز شناخته شده نیست اما ریسک ابتلا در زنانی با سابقه ژنتیکی و مبتلا به دیابت بیشتر از دیگر افراد است.

خبر خوب اینکه در کنار روش‌های مرسوم برای درمان انواع بیماری‌ها، طب سنتی نیز از دیرباز جهت درمان بیماری‌های مختلف، استفاده از خواص گیاهان دارویی از جمله قارچ گانودرما را پیشنهاد داده است. با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی ویژگی‌های قارچ گانودرما، این موهبت طبیعی با خواص شگفت انگیزی که در زمینه تنظیم سیستم‌های حیاتی بدن دارد، می‌تواند راه حل مناسب و موثری برای کمک به بهبود بسیاری از اختلالات هورمونی نیز باشد.

هم اکنون سایت بیزچیزbizchiz محصولاتی غنی شده با عصاره قارچ گانودرما را در دسترس قرار داده است. با مراجعه به سایت بیزچیزbizchiz ضمن آشنایی با فرآورده‌های مختلفی که با عصاره قارچ گانودرما غنی‌سازی شده‌اند، در صورت تمایل با دریافت مشاوره رایگان کارشناسان ما، نسبت به تهیه و خریداری این محصولات ارزشمند اقدام کنید:

www.bizchiz.com

 

 

 

علائم بیماری تنبلی تخمدان

مهمترین و شایع‌ترین علامت و نشانه بیماری تنبلی تخمدان، اختلال در قاعدگی بر اثر برهم خوردن تعادل هورمونی است. از دیگر علائم و نشانه‌های این بیماری عبارتند از:

  • رشد موهای ضخیم و تیره رنگ در قسمت‌هایی از بدن زنان که معمولا مو رشد نمی‌کند مانند چانه، بالای لب فوقانی، دو طرف صورت، بر روی سینه و شکم و کمر
  • پریود نامنظم به علت کاهش تمک گذاری توسط تخمدان‌ها
  • تجربه کمتر از 8 بار قاعدگی در سال
  • خونریزی شدید در زمان قاعدگی
  • طولانی‌تر شدن نامتعارف مدت زمان قاعدگی
  • ضخیم‌تر شدن دیواره رحم
  • افزایش وزن و چاقی مفرط
  • ایجاد آکنه و جوش‌های چرکی بر روی صورت در اثر چرب شدن بیش از حد سطح پوست
  • ریزش موهای سر در قسمت‌هایی از سر که بیشتر در مردان شایع است

علائم مربوط به ابتلای به بیماری تنبلی تخمدان معمولا از اولین دوره عادت ماهیانه خود را نشان می‌دهند. طبق تحقیقات انجام شده چیزی در حدود ۷۰ درصد از زنانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، موهای زائد بدنشان در قسمت‌های مختلف بدن افزایش پیدا می‌کند. از دیگر علائم این بیماری ایجاد مشکلاتی در بارداری می‌باشد.

 

عوارض بیماری تنبلی تخمدان

در صورت ابتلا به بیماری تنبلی تخمدان به خصوص اگر با چاقی همراه باشد و اقدامی برای کنترل و درمان آن صورت نگیرد، امکان دارد عارضه‌هایی آزار دهنده ایجاد شود؛ برخی از این عوارض عبارتند از:

  • ابتلا به دیابت نوع 2
  • آکنه دائمی بر روی صورت
  • ابتلا به فشار خون بالا
  • ابتلا به چربی خون بالا
  • ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی
  • چرب شدن غیر الکلی کبد
  • پائین آمدن کیفیت خواب
  • خونریزی نامتعارف رحمی
  • ابتلا به سرطان دیواره رحم

 

درمان بیماری تنبلی تخمدان

پزشک متخصص برای اینکه بتواند بیماری تنبلی تخمدان را در بدن یک فرد تشخیص دهد باید حداقل وجود دو مورد از سه مورد زیر برایش تثبیت شود. این 3 مورد عبارتند از: وجود کیستهایی در تخمدان با انجام سونوگرافی، وجود چرخه غیر منظم در دوران عادت ماهیانه و مورد آخر سطح بالای هورمون استروژن می‌باشد. انجام معاینات لگنی نیز کمک می‌کند تا مشکلاتی که در تخمدان و سایر بخش‌های سیستم تولید مثل وجود دارند، توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود. در حالت کلی انواع مختلف داروهای شیمیایی ضد بارداری و داروهای دیابت می‌توانند تا حدود زیادی تعادل بر هم خورده میان هورمون‌ها در بدن زنان را دوباره برقرار کنند و علائم مربوط به بیماری تنبلی تخمدان را نیز بهبود بخشند. چکاپ مرتب، تغییر سبک غذایی و کنترل وزن و استفاده از دارو برای تحریک تخمدان به تخمک گذاری از روش‌های دیگری برای کمک به درمان بیماری تنبلی تخمدان می‌باشند. در حالت‌های پیشرفته این بیماری، جراحی بر روی تخمدان نیز می‌تواند یک گزینه درمانی باشد.

 

 

 

امروزه در کنار تمام پیشرفت‌های صورت گرفته توسط علم پزشکی، در درمان بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی، یا بیماری‌های با منشاء ویروسی و میکروبی و یا بیماری‌های مربوط به سیستم اعصاب و روان، طب سنتی نیز دستاورد‌های مهمی را در کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها داشته است و روش‌هایی طبیعی و با منشاء گیاهی موثر و مفیدی را، کشف کرده است. یکی از این روش‌ها استفاده از خواص و ویژگی‌های دارویی گیاهان از جمله قارچ گانودرما می‌باشد. قارچ گانودرما دارای مولفه‌های با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد ویروسی است که ابتدا با پاکسازی، برون ریزی و سم زدایی از کبد و کلیه، شروع می‌کند، به مرور باعث تنظیم و بهبود عملکرد در سیستم‌های ایمنی، عصبی، گوارشی و خون رسانی خواهد شد.

خبر خوب اینکه در ایران فناوری‌های لازم جهت استفاده صحیح از قارچ گانودرما، در زمینه‌های:

  • کشت گونه دارویی
  • جداسازی از پوسته چوبی شکل سمی
  • عصاره‌گیری مفید
  • دوزبندی مناسب
  • فرآوری و ترکیب با خواص دیگر مواد غذایی ارزشمند
  • بسته بندی در شرایط خلاء جهت حفظ ویژگی‌ها

موجودند و با بالاترین کیفیت توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شوند. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و همچنین آشنایی بیشتر با فرآورده‌های غنی شده با عصاره قارچ گانودرما، به سایت بیزچیزbizchiz مراجعه کنید. سایت بیزچیزbizchiz این محصولات را به راحتی در دسترس افرادی قرار داده است که می‌خواهند زندگی سالم‌تری داشته باشند و یا به دنبال راهی ارگانیک، موثر و سریع برای کمک به درمان بیماری و حفظ سلامتی خود می‌باشند. تمامی محصولات ارائه شده در سایت بیزچیزbizchiz دارای تائیدیه سلامت از وزارت بهداشت و مجوزهای سازمان غذا و داروی ایران می‌باشند:

www.bizchiz.com