بیماری کرم روده و روش درمان آن

کرم روده چیست؟

"تانیاسیس" یا بیماری کرم روده، نوعی اختلال انگلی مربوط به دستگاه گوارش می‌باشد. این بیماری باعث ایجاد عفونت‌های گوارشی به خصوص در ناحیه روده می‌شود. بیماری کرم روده در اثر بلعیدن تخم انگل وارد بدن شده و با رشد خود، میزبان را با عفونت‌های حاصل از این بیماری درگیر می‌کند. انگل‌ها موجوداتی ذره‌بینی هستند که برای زنده ماندن، خود را به روش‌های مختلف به بافت زنده دیگری متصل می‌کنند. این انگل‌ها می‌توانند در آب و غذای آلوده، گوشت خام یا نپخته و سبزیجات پاک نشده وجود داشته باشند. انگل کرم روده بیشتر در بدن خردسالان و کودکان دیده می‌شود و در عین حال بزرگسالان نیز از کرم روده در امان نخواهند بود. کرم روده زمانی برای انسان خطر ساز است که سیستم ایمنی بدن فرد به قدری ضعیف باشد که توان مقابله با عفونت را نداشته باشد. انگل روده دارای انواع مختلفی است که بعضی از آنها عبارتند از: کرم نواری، کرم قلابدار، کپلک، کرمک، آسکاریسف تریشین و...

 

علل ابتلا به بیماری کرم روده

کرم روده یا همان انگل به روش‌های مختلفی می‌تواند به بدن نفوذ کند. مصرف آب و غذای آلوده به انگل، گوشت خام، میوه و سبزیجات شسته نشده، از راه‌های ورود کرم روده به بدن می‌باشد. مسافرت به مکان‌های پرخطر و لمس مکانی که آلوده به انگل باشد نیز از دلایل آلوده شدن به انگل می‌باشند. این انگل می‌تواند از طریق شنا کردن در استخرهای ضد عفونی نشده به بدن انسان راه پیدا کند. در صورتی که فرد غذا یا آب آلوده به انگل را مصرف کند، تخم این موجودات از طریق دستگاه گوارش به روده‌ها انتقال پیدا کرده و تبدیل به لارو می‌شوند. لاروها با پیوند خود به دیواره روده رشد کرده و تغذیه می‌کنند؛ تا تبدیل به کرم‌ می‌شوند و ممکن است به مرور باعث ایجاد کیست‌هایی عفونی در بافت‌‌ها و اندام‌های مختلف بدن می‌شوند.

از انواع دیگر انگل‌ها، نوعی کرم نواری است که در ماهیچه حیوان آلوده به این انگل زندگی می‌کند. اگر گوشت حیوان آلوده به کرم نواری به صورت خام و یا نیم پز مصرف شود، لارو این کرم، وارد دستگاه گوارش شده و در روده تبدیل به کرم می‌شود و با تغذیه از محتویات روده رشد می‌کند. کرم نواری می تواند تا 25 متر رشد کرده و سال‌ها در بدن فرد میزبان زنده بماند.

 

 

خبر خوب اینکه در کنار روش‌های مرسوم برای درمان انواع بیماری‌ها، طب سنتی نیز از دیرباز جهت درمان بیماری‌های مختلف، استفاده از خواص گیاهان دارویی از جمله قارچ گانودرما را پیشنهاد داده است. با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی ویژگی‌های قارچ گانودرما، این موهبت طبیعی با خواص شگفت انگیزی که در زمینه تنظیم سیستم‌های حیاتی بدن دارد، می‌تواند راه حل مناسب و موثری برای کمک به بهبود بسیاری از عفونت‌ها نیز باشد.

هم اکنون سایت بیزچیزbizchiz محصولاتی غنی شده با عصاره قارچ گانودرما را در دسترس قرار داده است. با مراجعه به سایت بیزچیزbizchiz ضمن آشنایی با فرآورده‌های مختلفی که با عصاره قارچ گانودرما غنی‌سازی شده‌اند، در صورت تمایل با دریافت مشاوره رایگان کارشناسان ما، نسبت به تهیه و خریداری این محصولات ارزشمند اقدام کنید:

www.bizchiz.com

 

علائم بیماری کرم روده

افراد بسیار زیادی که به انگل کرم روده مبتلا می‌شوند، علائم خاصی از خود بروز نمی‌دهند؛ و با دفع انگل از طریق مدفوع، در برخی از مواقع از وجود این انگل در بدن خود حتی اطلاع پیدا نمی‌کنند. علائم و نشانه‌های ابتلا به انگل روده بسته به نوع انگل و ناحیه‌ای را که آلوده کرده و لاروها ورود پیدا کرده‌اند، با هم تفاوت دارند و از فردی به فرد دیگر نیز متفاوت می‌باشند. در اثر به وجود آمدن بیماری کرم روده در بدن یک فرد، علائمی مانند درد در ناحیه شکم، اسهال، استفراغ و خارش در ناحیه مقعد، از علائم عمومی ابتلا به این بیماری است.

رایج‌ترین علائم ابتلا به انگل کرم روده عبارتند از:

  • بی اشتهایی
  • خستگی بی دلیل
  • لاغری بیش از حد
  • نفخ
  • حالت تهوع
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • ناراحتی معده
  • تغییر رنگ مدفوع و مشاهده خون در مدفوع

 

عوارض بیماری کرم روده

بعضی از کرم های روده موجب اختلال در جذب پروتئین شده و یا با اختلال در جذب آهن باعث کم خونی یا همان آنمی شوند. برخی دیگر از انگل‌های روده ممکن است باعث ابتلا به بیماری خطرناک سیستی سرکوزیس شوند که در نتیجه‌ی آن به بینایی و چشم‌ها اسیب رسیده و تشنج ایجاد می‌کنند و در موارد بسیار نادری مشاهده شده که کرم روده باعث انسداد مجاری روده شده و مدفوع کردن را با مشکل مواجه کرده است. ایجاد کیست در بافت‌ها و اندام‌های مختلف و ایجاد اختلال در عملکرد آنها از دیگر عوارض این بیماری می‌باشد.

 

درمان بیماری کرم روده

با توجه به شباهت علائم بیماری کرم روده با علائم بیماری‌های گوارشی، پزشک متخصص می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلف مانند آزمایش مدفوع، آزمایش خون، کولونوسکوپی و تصویربرداری به صورت سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی، وجود انگل را تشخیص داده و شروع به درمان نماید. بیماری کرم روده و عفونت‌های ایجاد شده توسط آن در بسیاری از موارد، به خصوص زمانی که فرد دارای سیستم ایمنی قدرتمندی باشد، احتیاج به درمان خاصی ندارد؛ چرا که سیستم ایمنی سالم، این قابلیت را دارد که با کرم‌ها و لاروها و به طور کلی با عوامل خارجی مضر، مقابله کرده و آنها را دفع نماید. با این حال، در صورتی که علائم بیماری افزایش و پیشرفت پیدا کنند، درمان دارویی اجتناب ناپذیر است. درمان دارویی این بیماری با توجه به نوع انگل تجویز می‌شود. از رایج‌ترین داروهای خوراکی برای درمان بیماری کرم روده، پرازیکوانتل، آلبندازول و تریکلابندازول می‌باشند. این داروها انگل‌ را مورد هدف قرار داده و به صورت کامل آنها را از بین می‌برند و دفع می‌نمایند.

 

 

امروزه در کنار تمام پیشرفت‌های صورت گرفته توسط علم پزشکی، در درمان بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی، یا بیماری‌های با منشاء ویروسی و میکروبی و یا بیماری‌های مربوط به سیستم اعصاب و روان، طب سنتی نیز دستاورد‌های مهمی را در کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها داشته است و روش‌هایی طبیعی و با منشاء گیاهی موثر و مفیدی را، کشف کرده است. یکی از این روش‌ها استفاده از خواص و ویژگی‌های دارویی گیاهان از جمله قارچ گانودرما می‌باشد. قارچ گانودرما دارای مولفه‌های با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد ویروسی است که ابتدا با پاکسازی، برون ریزی و سم زدایی از کبد و کلیه، شروع می‌کند، به مرور باعث تنظیم و بهبود عملکرد در سیستم‌های ایمنی، عصبی، گوارشی و خون رسانی خواهد شد.

خبر خوب اینکه در ایران فناوری‌های لازم جهت استفاده صحیح از قارچ گانودرما، در زمینه‌های:

  • کشت گونه دارویی
  • جداسازی از پوسته چوبی شکل سمی
  • عصاره‌گیری مفید
  • دوزبندی مناسب
  • فرآوری و ترکیب با خواص دیگر مواد غذایی ارزشمند
  • بسته بندی در شرایط خلاء جهت حفظ ویژگی‌ها

موجودند و با بالاترین کیفیت توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شوند. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و همچنین آشنایی بیشتر با فرآورده‌های غنی شده با عصاره قارچ گانودرما، به سایت بیزچیزbizchiz مراجعه کنید. سایت بیزچیزbizchiz این محصولات را به راحتی در دسترس افرادی قرار داده است که می‌خواهند زندگی سالم‌تری داشته باشند و یا به دنبال راهی ارگانیک، موثر و سریع برای کمک به درمان بیماری و حفظ سلامتی خود می‌باشند. تمامی محصولات ارائه شده در سایت بیزچیزbizchiz دارای تائیدیه سلامت از وزارت بهداشت و مجوزهای سازمان غذا و داروی ایران می‌باشند:

www.bizchiz.com