کیست پستان و راه های درمان آن

کیست پستان چیست؟

"فیبروکیستیک" یا کیست پستان از انواع بیماری‌های بانوان محسوب می‌شود. کیست پستان اختلالی است که در پستان اکثر زنان (حدود 80 درصد بانوان) به وجود می‌آید. به طور کلی این عارضه به هیچ وجه خطرناک نیست و حتی به سختی می‌توان از آن به عنوان یک بیماری یاد کرد. اظهارات افرادی که دچار کیست پستان هستند، اغلب احساس توده‌هایی گرد و یا بیضی شکل، شبیه دانه انگور یا بادکنک ریز پر از مایع، در یک یا هر دو پستان می‌باشد. کیست پستان ظاهری غیر طبیعی دارد و امکان دارد به صورت مداوم در حال حرکت باشد. این عارضه معمولا با دردی خفیف و بیشتر در نزدیکی عادت ماهانه رخ می‌دهد و اغلب با شروع عادت ماهانه، درد در این ناحیه به مرور کاهش یافته و از بین می‌رود. بالاترین ریسک ابتلا به کیست پستان مربوط به بانوانی است که اغلب در سنین میانسالی یعنی سنین 30 تا 40 سالگی و در دوران قبل از یائسگی، قرار دارند. با این حال ابتلا به این عارضه در تمامی سنین گزارش شده است اما در بانوانی که در دوران یائسگی به سر می‌برند، به ندرت پیش آمده که دچار کیست پستان شده باشند؛ مگر آنهایی که تحت درمان هورمونی قرار داشته باشند.

کیست پستان بر اساس اندازه به دو گروه عمده قابل تقسیم هستند که عبارتند از:

  • میکروکیست: کیست‌هایی ریز و بسیار کوچکی هستند و تنها به کمک روش های تصویربرداری مانند سونوگرافی قابل تشخیص می‌باشند.
  • ماکروکیست: ابعاد این نوع کیست‌ها معمولا بین 2 تا 6 سانتیمتر است و به اندازه‌ای بزرگ هستند که با لمس کردن پستان، قابل تشخیص باشند. درد حاصل از این کیست به مراتب بیشتر از میکروکیست‌ها می‌باشد و دلیل آن فشار به بافت‌های کناری است.

 

علل ایجاد کیست پستان در بانوان

هر پستان دارای بافت‌هایی غده‌ای است که لوب نامیده می‌شوند. لوب‌ها به شاخه‌هایی کوچک‌تر تقسیم می‌شوند که به آنها لوبول می‌گوییم. وظیفه لوبول‌ها، تولید شیر در دوران پس از زایمان و شیردهی می‌باشد. کیست پستان هنگامی به وجود می‌آید که مایع در درون این غدد تجمع کرده و تخلیه نشود. به این ترتیب اندازه این غدد بزرگ شده و تغییر شکل می‌دهند. رشد بیش از حد این غدد باعث ایجاد کیست پستان و موجب تورم و سنگینی و به دنبال آن احساس درد در بافت همبند پستان خواهد شد. علت دقیق تجمع مایع در این غدد هنوز مشخص نیست اما تصور می‌شود تغییرات هورمونی در نزدیکی عادت ماهانه و ترشح بیشتر هورمون استروژن در تحریک غدد و بروز کیست پستان بی‌تاثیر نباشد.

خبر خوب اینکه در کنار روش‌های مرسوم برای درمان انواع بیماری‌ها، طب سنتی نیز از دیرباز جهت درمان بیماری‌های مختلف، استفاده از خواص گیاهان دارویی از جمله قارچ گانودرما را پیشنهاد داده است. با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی ویژگی‌های قارچ گانودرما، این موهبت طبیعی با خواص شگفت انگیزی که در زمینه تنظیم سیستم‌های حیاتی بدن دارد، می‌تواند راه حل مناسب و موثری برای کمک به بهبود بسیاری از اختلالات هورمونی نیز باشد.

هم اکنون سایت بیزچیزbizchiz محصولاتی غنی شده با عصاره قارچ گانودرما را در دسترس قرار داده است. با مراجعه به سایت بیزچیزbizchiz ضمن آشنایی با فرآورده‌های مختلفی که با عصاره قارچ گانودرما غنی‌سازی شده‌اند، در صورت تمایل با دریافت مشاوره رایگان کارشناسان ما، نسبت به تهیه و خریداری این محصولات ارزشمند اقدام کنید:

www.bizchiz.com

علائم بالینی و نشانه‌های وجود کیست پستان در بانوان

شایع‌ترین علامت وجود کیست پستان، بروز درد در پستان، همراه با تورم نسبتاً زیاد می‌باشد. به طور کلی برخی از مهمترین علائم و نشانه‌های وجود کیست پستان به شرح زیر می‌باشند:

  • وجود یک یا چند توده تومور مانند در پستان با که با لمس کردن احساس می‌شوند و به راحتی در زیر پوست حرکت می‌کنند.
  • احساس درد شدید در ناحیه قفسه سینه که علت آن فشاری است که کیست به بافت همبند وارد می‌کند.
  • مشاهده ترشحاتی بی‌رنگ، زرد رنگ و یا به رنگ قهوه‌ای روشن از نوک پستان
  • تغییر اندازه توده به خصوص قبل و بعد از دوران قاعدگی
  • حساسیت به لمس پستان در ناحیه‌ای که توده قرار دارد.
  • کاهش بسیار زیاد سایز پستان پس از به پایان رسیدن دوران قاعدگی

 

عوارض احتمالی کیست پستان در بانوان

کیست پستان ممکن است بزرگ و سخت شود که در این حالت بیمار با دردی دائمی و آزار دهنده در ناحیه پستان مواجه خواهد بود. تخلیه مایع درون کیست تا حدود زیادی به رفع درد کمک خواهد کرد. وجود این نوع کیست در پستان، ریسک دچار شدن به سرطان را زیاد نمی‌کند اما می‌تواند تشخیص و شناسایی دیگر تومورها و تغییرات را که امکان دارد خطرناک نیز باشند، با مشکل مواجه کند.

 

درمان کیست پستان و پیشگیری از ایجاد آن

از بهترین راه‌های پیشگیری از پیشرفت کیست پستان و کمک به درمان آن میتوان به پوشیدن سوتین‌های محافظ و اندازه، استفاده از کمپرس سرد، قطع مصرف کافئین و کاهش مصرف نمک اشاره کرد. گاهی اوقات ممکن است دردی در پستان به وجود بیاید که با مراجعه به پزشک، میتوان متوجه شد که یک درد طبیعی است و با کمی تحمل، از بین می‌رود؛ اما در دیگر موارد که درد شدید و آزاردهنده باشد، پزشک متخصص پس از تشخیص کیست پستان، معمولا درمان دارویی را در نظر می‌گیرد. در 99 درصد موارد، درمان‌های دارویی و ابتدایی پاسخ داده و درد برطرف خواهد شد. برای درمان دارویی معمولا تاموکسیفن، دانازول و ترکیباتی از ویتامین ای، در کنار بهبود و رعایت رژیم غذایی، تجویز و توصیه می‌شود. در موارد بسیار نادر و انگشت شماری نیز، استفاده از جراحی گزینه ای برای درمان کیست پستان می‌باشد.

 امروزه در کنار تمام پیشرفت‌های صورت گرفته توسط علم پزشکی، در درمان بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی، یا بیماری‌های با منشاء ویروسی و میکروبی و یا بیماری‌های مربوط به سیستم اعصاب و روان، طب سنتی نیز دستاورد‌های مهمی را در کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها داشته است و روش‌هایی طبیعی و با منشاء گیاهی موثر و مفیدی را، کشف کرده است. یکی از این روش‌ها استفاده از خواص و ویژگی‌های دارویی گیاهان از جمله قارچ گانودرما می‌باشد. قارچ گانودرما دارای مولفه‌های با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد ویروسی است که ابتدا با پاکسازی، برون ریزی و سم زدایی از کبد و کلیه، شروع می‌کند، به مرور باعث تنظیم و بهبود عملکرد غدد خواهد شد.

خبر خوب اینکه در ایران فناوری‌های لازم جهت استفاده صحیح از قارچ گانودرما، در زمینه‌های:

  • کشت گونه دارویی
  • جداسازی از پوسته چوبی شکل سمی
  • عصاره‌گیری مفید
  • دوزبندی مناسب
  • فرآوری و ترکیب با خواص دیگر مواد غذایی ارزشمند
  • بسته بندی در شرایط خلاء جهت حفظ ویژگی‌ها

موجودند و با بالاترین کیفیت توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شوند. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و همچنین آشنایی بیشتر با فرآورده‌های غنی شده با عصاره قارچ گانودرما، به سایت بیزچیزbizchiz مراجعه کنید. سایت بیزچیزbizchiz این محصولات را به راحتی در دسترس افرادی قرار داده است که می‌خواهند زندگی سالم‌تری داشته باشند و یا به دنبال راهی ارگانیک، موثر و سریع برای کمک به درمان بیماری و حفظ سلامتی خود می‌باشند. تمامی محصولات ارائه شده در سایت بیزچیزbizchiz دارای تائیدیه سلامت از وزارت بهداشت و مجوزهای سازمان غذا و داروی ایران می‌باشند:

www.bizchiz.com