بررسی بیماری کیست مویی یا پیلونیدال و راه های درمان آن

کیست پیلونیدال چیست؟

"کیست پیلونیدال" یا کیست مویی از جمله بیماری‌های عفونی پوستی محسوب می‌شود. این بیماری به کیست رانندگان نیز معروف می‌باشد؛ که به دلیل شیوع این بیماری در میان رانندگان، به این نام معروف شده است. کیست مویی همان طور که از نامش پیداست به دلیل وجود یک کیسه بسیار کوچک پوستی که در درون خود تعداد زیادی مو و تکه‌های مرده پوست دارد، به وجود می‌آید. این کیست اغلب اوقات در ناحیه بین دو گونه باسن و کمی بالاتر از مقعد ایجاد می‌شود. کیست مویی در اثر گیر کردن یک یا چند تار مو در زیر پوست و رشد آن رخ می‌دهد. در صورتی که این کیست عفونی شود، به آن آبسه پیلونیدال یا آبسه زیر پوستی نیز می‌گویند. اظهارات افرادی که دچار کیست مویی یا کیست پیلونیدال می‌شوند، اغلب احساس دردی شدید در هنگام نشستن در ناحیه ایجاد کیست می‌باشد. ریسک ابتلا به کیست مویی یا کیست پیلونیدال در مردان بیشتر از زنان می‌باشد و همچنین مردان در رده سنی 16 تا 26 سال از بالاترین احتمال دچار شدن به این بیماری برخوردارند. این عارضه معمولا به شکل یک منفذ پوستی بروز می‌کند و در بیشتر مواقع چیزی بیشتر از یک التهاب پر از موی در هم پیچیده نیست.

 

علل ایجاد کیست مویی یا کیست پیلونیدال

علت دقیق به وجود آمدن کیست مویی هنوز مشخص نیست. بر اساس تحقیقات عواملی چون تغییرات هورمونی در سن بلوغ، تمایل رشد مو به طرف داخل پوست، نوع البسه و حتی اختلال در تکامل جنینی، می‌توانند از علل ایجاد کیست مویی باشند. رشد مو در زیر پوست، باعث می‌شود بدن آن را به عنوان یک جسم خارجی شناسایی کند و برای مقابله با آن، اقدام به ساخت کیست نماید. در مواردی که ترشحات چرکی و خونابه‌ها در داخل کیست، به علت بسته شدن منفذ آن، تجمع کنند، موجب آبسه و عفونی شدن کیست خواهد شد و درد شدیدی نیز به همراه خواهد داشت.

کیست مویی یا کیست پیلونیدال امکان دارد در اثر تحریک عوامل فیزیکی مانند اصطکاک، ضربه، دوچرخه سواری و یا قرار گرفتن در حالت نشسته به مدت طولانی، نیز به وجود بیاید. طبق گزارشات، افراد چاق و دارای اضافه وزن، افراد کم تحرک، افرادی که بدن پر مویی دارند و افرادی که به واسطه شغلشان، مجبورند ساعت‌های طولانی در حالت نشسته قرار بگیرند، از احتمال بالاتری جهت ابتلا به کیست مویی برخوردارند. سابقه ژنتیکی، سابقه جراحی و اصلاح موی ناحیه‌ای از پوست که دچار زخم یا خراشیدگی عمیق و تازه است نیز از عوامل موثر در به وجود آمدن این عارضه می‌باشند.

خبر خوب اینکه در کنار روش‌های مرسوم برای درمان انواع بیماری‌ها، طب سنتی نیز از دیرباز جهت درمان بیماری‌های مختلف، استفاده از خواص گیاهان دارویی از جمله قارچ گانودرما را پیشنهاد داده است. با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی ویژگی‌های قارچ گانودرما، این موهبت طبیعی با خواص شگفت انگیزی که در زمینه تنظیم سیستم‌های حیاتی بدن دارد، می‌تواند راه حل مناسب و موثری برای کمک به بهبود بسیاری از اختلالات هورمونی نیز باشد.

هم اکنون سایت بیزچیزbizchiz محصولاتی غنی شده با عصاره قارچ گانودرما را در دسترس قرار داده است. با مراجعه به سایت بیزچیزbizchiz ضمن آشنایی با فرآورده‌های مختلفی که با عصاره قارچ گانودرما غنی‌سازی شده‌اند، در صورت تمایل با دریافت مشاوره رایگان کارشناسان ما، نسبت به تهیه و خریداری این محصولات ارزشمند اقدام کنید:

www.bizchiz.com

علائم بروز کیست مویی یا کیست پیلونیدال

درد در ناحیه باسن به خصوص در هنگام نشستن، مهمترین علامت دچار شدن به کیست پیلونیدال می‌باشد. کیست مویی در صورتی که عفونی نباشد، علامت خاصی ندارد؛ اما در صورت بروز عفونت علائمی را از خود نشان می دهد که بعضی از آنها عبارتند از:

  • احساس درد در کمر
  • احساس درد و مشاهده التهاب قرمز رنگ در پایین ستون فقرات و در ناحیه دنبالچه
  • حساسیت به لمس ناحیه‌ای که کیست در آن وجود دارد
  • ترشح چرک و یا خونابه‌ی بد بو از ناحیه بالای مقعد
  • ایجاد تب و لرز

 

عوارض ابتلا به کیست مویی

در حالت کلی همواره این امکان وجود دارد که کیست مویی تبدیل به یک کیست عفونی شود. در این صورت ممکن است کیست، دائما عود کند و عفونت از طریق خون به دیگر بافت‌های بدن منتقل شود و نفوذ نماید. عود کردن کیست در 50 درصد مواقع، بعد از اعمال جراحی رخ می‌دهد.

 

درمان کیست مویی یا کیست پیلونیدال

در صورتی که کیست کوچک باشد و عفونی نشده باشد، می‌توان با استفاده از یک بالش مخصوص در هنگام نشستن، درد به وجود آمده را کاهش داد. نشستن در آب گرم و شستشوی مقعد به مدت 15 دقیقه در روز نیز می‌تواند در کاهش درد موثر باشد. پزشک متخصص پس از تشخیص و شناسایی کیست مویی، امکان دارد با تجویز آنتی بیوتیک از پیشرفت کیست و عفونی شدن آن جلوگیری نماید. به هر حال همیشه اقدامات پیشگیرانه، راحت‌ترین و کم هزینه‌ترین راه مقابله با هر نوع بیماری و ضامن سلامتی می‌باشد. از بهترین روش‌ها و اقدامات پیشگیرانه جهت عدم ابتلا به کیست مویی عبارتند از:

  • کوتاه نگه داشتن موهای زائد در ناحیه کمر
  • رعایت بهداشت فردی با استفاده از صابون‌های ضد باکتری
  • انتخاب سبک زندگی پر تحرک برای دوری از چاقی و اضافه وزن
  • انتخاب رژیم غذایی متعادل برای بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن

با این حال در صورتی که کیست پیلونیدال عفونی شود، بهترین راه برای از بین بردن آن، خروج کیست به وسیله جراحی می‌باشد. التیام زخم جراحی امکان دارد چندین ماه به طول بیانجامد. بسته به شدت بیماری، استفاده از روش لیزر درمانی نیز برای درمان کیست مویی یا کیست پیلونیدال توصیه می‌شود. لیزر درمانی روشی مداوم و همچنین سریع‌تر و ساده‌تر برای درمان این بیماری می‌باشد.

امروزه در کنار تمام پیشرفت‌های صورت گرفته توسط علم پزشکی، در درمان بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی، یا بیماری‌های با منشاء ویروسی و میکروبی و یا بیماری‌های مربوط به سیستم اعصاب و روان، طب سنتی نیز دستاورد‌های مهمی را در کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها داشته است و روش‌هایی طبیعی و با منشاء گیاهی موثر و مفیدی را، کشف کرده است. یکی از این روش‌ها استفاده از خواص و ویژگی‌های دارویی گیاهان از جمله قارچ گانودرما می‌باشد. قارچ گانودرما دارای مولفه‌های با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد ویروسی است که ابتدا با پاکسازی، برون ریزی و سم زدایی از کبد و کلیه، شروع می‌کند، به مرور باعث تنظیم و بهبود عملکرد در سیستم‌های ایمنی، عصبی، گوارشی و خون رسانی و رفع بیماری‌های عفونی خواهد شد.

خبر خوب اینکه در ایران فناوری‌های لازم جهت استفاده صحیح از قارچ گانودرما، در زمینه‌های:

  • کشت گونه دارویی
  • جداسازی از پوسته چوبی شکل سمی
  • عصاره‌گیری مفید
  • دوزبندی مناسب
  • فرآوری و ترکیب با خواص دیگر مواد غذایی ارزشمند
  • بسته بندی در شرایط خلاء جهت حفظ ویژگی‌ها

موجودند و با بالاترین کیفیت توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شوند. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و همچنین آشنایی بیشتر با فرآورده‌های غنی شده با عصاره قارچ گانودرما، به سایت بیزچیزbizchiz مراجعه کنید. سایت بیزچیزbizchiz این محصولات را به راحتی در دسترس افرادی قرار داده است که می‌خواهند زندگی سالم‌تری داشته باشند و یا به دنبال راهی ارگانیک، موثر و سریع برای کمک به درمان بیماری و حفظ سلامتی خود می‌باشند. تمامی محصولات ارائه شده در سایت بیزچیزbizchiz دارای تائیدیه سلامت از وزارت بهداشت و مجوزهای سازمان غذا و داروی ایران می‌باشند:

www.bizchiz.com