بیماری چربی خون و روش درمان آن

چربی خون چیست؟

در واقع چربی خون پارامتری است که میزان انواع مختلف چربی موجود در خون، مانند تری‌گلیسیرید و کلسترول را نشان می‌دهد. در صورتی که این پارامتر در خون به طور غیر عادی بالاتر از میزان طبیعی و مجاز باشد، باعث می‌شود تا فرد به اصطلاح به بیماری چربی خون مبتلا شود. بالا بودن مقدار کلسترول بد خون، احتمال بروز حمله قلبی را افزایش می‌دهد. لیپوپروتئین کم‌چگال یا همان کلسترول بد خون و یا LDL-C با تجمع و رسوب بر دیواره رگ‌‌های قلب، به مرور موجب تصلب شرایین شده و در نتیجه بروز حمله قلبی و یا سکته قلبی خواهد شد. تری‌گلیسیرید نیز نوعی دیگر از چربی است که در صورت افزایش سطح آن در خون، منجر به بیماری‌های عروق کرونری، دیابت و بیماری کبد چرب می‌شود. رسوب چربی بر دیواره رگ‌ها باعث سفت شدن دیواره و باریک شدن مسیر عبور خون می‌شود و احتمال حمله قلبی را افزایش خواهد داد.

 

علل ابتلا به چربی خون

یکی از مهمترین دلایل بالا رفتن چربی خون، عوامل ژنتیکی در فرد می‌باشد. عوامل ژنتیکی ممکن است باعث اختلال در نحوه عملکرد DNA شوند و تغییراتی در تولید چربی و لیپوپروتئین در بدن به وجود بیاورند. این عوامل ژنتیکی می‌توانند باعث تولید بیشتر از حد تری‌گلیسیرید و کلسترول بد LDL و یا تولید کمتر از حد کلسترول خوب HDL در خون شوند. افرادی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به این نوع چربی خون می‌باشند، از احتمال بالاتری بابت دچار شدن به این بیماری، دارا هستند. در این صورت به اصطلاح می گویند فرد دچار چربی خون اولیه می‌باشد. از رایج‌ترین دلایل دیگر ابتلا به بیماری چربی خون، انتخاب سبک زندگی نادرست می‌باشد. به عنوان مثال مصرف بیش از حد مورد نیاز بدن از غذاهای چرب و فست‌فود، مصرف دخانیات، مصرف بیش از حد مشروبات الکلی، عدم تحرک کافی و نداشتن برنامه ورزشی منظم از عللی هستند که شانس ابتلا به چربی خون را به مراتب افزایش می‌دهند. این موارد موجب اختلال در چرخه سوخت و ساز چربی در بدن شده و در نتیجه چربی خون افزایش پیدا می‌کند.

از دیگر دلایل دچار شدن به بیماری چربی خون عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید
  • دیابت نوع دو
  • نارسایی کلیه و کبد
  • اضافه وزن و چاقی
  • مصرف برخی از داروها

خبر خوب اینکه در کنار روش‌های مرسوم برای درمان انواع بیماری‌ها، طب سنتی نیز از دیرباز جهت درمان بیماری‌های مختلف، استفاده از خواص گیاهان دارویی از جمله قارچ گانودرما را پیشنهاد داده است. با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی ویژگی‌های قارچ گانودرما، این موهبت طبیعی با خواص شگفت انگیزی که در زمینه تنظیم سیستم‌های حیاتی بدن دارد، می‌تواند راه حل مناسب و موثری برای کمک به بهبود بسیاری از اختلالات خون‌رسانی نیز باشد.

هم اکنون سایت بیزچیزbizchiz محصولاتی غنی شده با عصاره قارچ گانودرما را در دسترس قرار داده است. با مراجعه به سایت بیزچیزbizchiz ضمن آشنایی با فرآورده‌های مختلفی که با عصاره قارچ گانودرما غنی‌سازی شده‌اند، در صورت تمایل با دریافت مشاوره رایگان کارشناسان ما، نسبت به تهیه و خریداری این محصولات ارزشمند اقدام کنید:

www.bizchiz.com

 

علائم چربی خون بالا

بیماری چربی خون غالباٌ هیچ نشانه خاصی ندارد پس لازم است با انجام آزمایش‌های دوره‌ای میزان کلسترول و تری‌گلیسرید خون مرتباٌ کنترل شود. داشتن پا درد و یا خواب رفتن پا، تعریق زیاد از حد، احساس سرگیجه و گیجی مبهم ممکن است از نشانه‌های بالا بودن چربی خون باشند. احساس داغ شدن، حالت خواب رفتگی و گزگز شدن پا می‌توانند علامت افزایش پارامترهایی مانند غلظت، قند و همچنین چربی خون باشند.

از دیگر علائم چربی خون بالا عبارتند از:

  • غلیظ شدن و یا به اصطلاح سنگین شدن خون
  • احساس درد در قفسه سینه
  • خواب‌آلودگی
  • خشکی و تلخی دهان
  • سرگیجه و وزوز گوش
  • احساس خستگی و کوفتگی مفرط
  • سردردهای شدید
  • درد بسیار زیاد در ناحیه ساق و کف پا
  • تپش قلب
  • افزایش تعرق بدن
  • ایجاد پف و ورم در صورت

 

عوارض چربی خون بالا

چربی بالای خون موجب گرفتگی عروق شده و باعث می‌شود تا خون با سرعت کمتری در رگ‌ها حرکت نموده و در نتیجه فرآیند خونرسانی و همچنین رسیدن اکسیژن به بافت‌ها با اختلال مواجه ‌شود. احساس درد و فشار در قفسه سینه با انجام کوچکترین فعالیت بدنی و همچنین افزایش حرارت بدن نیز در اثر افزایش چربی خون ایجاد می‌گردند. بیماری چربی خون در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به عوارض و بیماری‌های دیگری مانند انواع مختلف بیماری‌های کلیوی و کبدی، دیابت، انواع عفونت‌ها و نارسایی‌های کلیه،  بیماری‌های مربوط به نقص عملکرد سیستم ایمنی مانند ایدز و اعتیاد به الکل شود. چربی خون در رگ‌ها، موجب می‌شود تا مجاری رگ‌ها تنگ شده و خطر ابتلا به سکته مغزی را به همراه دارد. داشتن برنامه ورزشی منظم، پرهیز از بی تحرکی، عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، به کار بردن رژیم غذایی کم چرب و به طور کلی انتخاب سبک زندگی سالم، از مهمترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به چربی خون بالا می‌باشند.

 

درمان چربی خون بالا

پزشک متخصص با انجام چند آزمایش خون ساده و دوره‌ای و تشخیص بالا بودن چربی خون ورزش را در دستور کار خود قرار داده و از بی تحرکی جداً پرهیز نمایند. در ابتدا اصلاحاتی در رژیم غذایی توصیه می‌شود. تغییراتی مانند استفاده از غذاها و لبنیات کم چرب، استفاده بیشتر از گوشت سفید به جای گوشت قرمز و مصرف بیشتر مواد غذایی با میزان فیبر زیاد مانند میوه و سبزیجات، پرهیز از پرخوری، ترک مصرف دخانیات و الکل، عدم مصرف شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های پر شکر. در مواردی که چربی خون خیلی بالاتر از میزان مجاز باشد، پزشک متخصص استفاده از داروهای شیمیایی را نیز تجویز می‌نماید. داروهای شیمیایی نظیر داروهای استاتین مانند آتورواستاتین، داروهای متصل شونده به اسیدهای صفراوی مانند کلستیرامین، اسید فیبریک‌ها مانند فنوفیبرات.

امروزه در کنار تمام پیشرفت‌های صورت گرفته توسط علم پزشکی، در درمان بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی، یا بیماری‌های با منشاء ویروسی و میکروبی و یا بیماری‌های مربوط به سیستم اعصاب و روان، طب سنتی نیز دستاورد‌های مهمی را در کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها داشته است و روش‌هایی طبیعی و با منشاء گیاهی موثر و مفیدی را، کشف کرده است. یکی از این روش‌ها استفاده از خواص و ویژگی‌های دارویی گیاهان از جمله قارچ گانودرما می‌باشد. قارچ گانودرما دارای مولفه‌های با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد ویروسی است که ابتدا با پاکسازی، برون ریزی و سم زدایی از کبد و کلیه، شروع می‌کند، به مرور باعث تنظیم و بهبود عملکرد در سیستم‌های ایمنی، عصبی، گوارشی و خون رسانی و رفع بیماری‌های عفونی خواهد شد.

خبر خوب اینکه در ایران فناوری‌های لازم جهت استفاده صحیح از قارچ گانودرما، در زمینه‌های:

  • کشت گونه دارویی
  • جداسازی از پوسته چوبی شکل سمی
  • عصاره‌گیری مفید
  • دوزبندی مناسب
  • فرآوری و ترکیب با خواص دیگر مواد غذایی ارزشمند
  • بسته بندی در شرایط خلاء جهت حفظ ویژگی‌ها

موجودند و با بالاترین کیفیت توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شوند. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و همچنین آشنایی بیشتر با فرآورده‌های غنی شده با عصاره قارچ گانودرما، به سایت بیزچیزbizchiz مراجعه کنید. سایت بیزچیزbizchiz این محصولات را به راحتی در دسترس افرادی قرار داده است که می‌خواهند زندگی سالم‌تری داشته باشند و یا به دنبال راهی ارگانیک، موثر و سریع برای کمک به درمان بیماری و حفظ سلامتی خود می‌باشند. تمامی محصولات ارائه شده در سایت بیزچیزbizchiz دارای تائیدیه سلامت از وزارت بهداشت و مجوزهای سازمان غذا و داروی ایران می‌باشند:

www.bizchiz.com