بیماری رفلاکس معده و روش درمان آن

رفلاکس معده چیست؟

بازگشت اسید به مری یا همان بیماری رفلاکس معده که در میان عموم با عنوان ترش کردن نیز از آن یاد می‌شود، از انواع عارضه‌های مربوط به دستگاه گوارش می‌باشد. در اثر ابتلا به بیماری رفلاکس معده، محتویات معده (شیره حاوی اسید معده)، به صورتی غیر عادی به ناحیه مری بازمی‌گردد؛ که با ایجاد سوزش در مسیر معده و سر دل، طعم تلخی را در ناحیه پشت گلو ایجاد کرده و یا احساس سیری را از خود بروز می‌دهد. این بیماری دومین بیماری شایع دستگاه گوارش می‌باشد و ابتلا به آن در تمامی رده های سنی گزارش شده است. ریسک ابتلا به بیماری رفلاکس معده در افراد چاق و بانوان باردار به مراتب بالاتر است. در ایران حدود 20 درصد از افراد جامعه به این بیماری دچار هستند؛ به این صورت که در هفته به طور متوسط 2 بار این حالت را تجربه می‌کنند.

 

علل ایجاد رفلاکس معده

مهمترین علت به وجود آمدن بیماری رفلاکس معده اختلال در سیستم عملکرد معده می‌باشد که به فتق هیاتال معروف است. همان طور که می‌دانیم غذا پس از بلعیده شدن از لوله بلندی به نام مری وارد معده شده و محتویات معده به وسیله اسید معده شروع به هضم شدن می‌کنند. دیواره معده با توجه به بافتی که دارد، برخلاف دیواره مری، به اسید مقاوم می‌باشد. به همین دلیل در محل اتصال مری به معده دریچه‌ای قرار دارد بنام اسفنکتر تحتانی مری که بعد از عبور مواد غذایی بسته شده و از بازگشت محتویات اسیدی معده به مری و آسیب رسیدن به آن جلوگیری می‌نماید. زمانی که این دریچه، بعد از عبور مواد غذایی به صورت کامل بسته نشود، محتویات اسیدی معده به قسمت مری وارد شده و در نتیجه موجب سوزش در آن ناحیه خواهد شد. علت اصلی نقص در عملکرد این دریچه تاکنون ناشناخته باقی مانده است اما از عواملی که باعث تشدید این نقص عملکرد و ایجاد بیماری رفلاکس معده می‌شوند، می‌توان به:

  • داشتن اضافه وزن و چاقی
  • خوردن وعده‌های غذایی سنگین و بلافاصله استراحت کردن و دراز کشیدن
  • خوردن تنقلات زیاد قبل از خواب
  • خوردن غذاهای خاص مانند شکلات، نعنا، سیر، پیاز، گوجه فرنگی، مرکبات و همچنین غذاهای تند و چرب
  • مصرف دخانیات بخصوص سیگار
  • حاملگی
  • نوشیدن مشروبات الکلی
  • مصرف نوشیدنی‌های گازدار و پرکافئین مشابه نوشابه، قهوه و چای
  • مصرف داروهایی مانند بروفن، آرامبخش
  • مصرف داروهای فشار خون و آسپرین

اشاره نمود.

خبر خوب اینکه در کنار روش‌های مرسوم برای درمان انواع بیماری‌ها، طب سنتی نیز از دیرباز جهت درمان بیماری‌های مختلف، استفاده از خواص گیاهان دارویی از جمله قارچ گانودرما را پیشنهاد داده است. با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی ویژگی‌های قارچ گانودرما، این موهبت طبیعی با خواص شگفت انگیزی که در زمینه تنظیم سیستم‌های حیاتی بدن دارد، می‌تواند راه حل مناسب و موثری برای کمک به بهبود بسیاری از اختلالات دستگاه گوارش نیز باشد.

هم اکنون سایت بیزچیزbizchiz محصولاتی غنی شده با عصاره قارچ گانودرما را در دسترس قرار داده است. با مراجعه به سایت بیزچیزbizchiz ضمن آشنایی با فرآورده‌های مختلفی که با عصاره قارچ گانودرما غنی‌سازی شده‌اند، در صورت تمایل با دریافت مشاوره رایگان کارشناسان ما، نسبت به تهیه و خریداری این محصولات ارزشمند اقدام کنید:

www.bizchiz.com

 

علائم بروز رفلاکس معده

رایج‌ترین و متداول‌ترین علامت و نشانه مربوط به بیماری رفلاکس معده، ایجاد سوزش در سر دل که معمولاً همراه با درد و ناراحتی از ناحیه شکم به سمت قفسه سینه می‌باشد. این وضعیت در مواقعی که شرایط حاد باشد، تا گلوی فرد مبتلا به رفلاکس معده نیز احساس می‌شود. از دیگر علائم رایج بیماری رفلاکس معده عبارتند از:

  • رگورژیتی یا همان ترش کردن که به معنی بازگشت اسید تلخ مزه از سمت معده به ناحیه دهان و گلو وارد می‌شود
  • باد گلو و آروغ مکرر
  • بوی بد دهان
  • دیسفاژی که در اثر به وجود آمدن این عارضه مری باریک شده و فرد احساس می‌کند که غذا در گلویش گیر کرده است
  • حالت تهوع
  • استفراغ خون آلود
  • مدفوع سیاه رنگ و یا خون آلود
  • سرفه خشک بدن دلیل خاص
  • مشکلات تنفسی

 

عوارض عدم درمان رفلاکس معده

از مهمترین عوارض بیماری رفلاکس معده می توان به لرزیدن، سقط جنین، کاهش وزن بدون دلیل، ایجاد پف در نواحی مختلف بدن، گلودرد مزمن، ایجاد حس خفگی، سرفه خشک و سرما خوردگی اشاره نمود. از آنجائیکه همواره پیشگیری بهتر از درمان است، انتخاب رژیم غذایی مناسب، ترک سیگار و مشروبات الکلی، کنترل وزن، استفاده از لباس‌های مناسب و مصرف به اندازه و متعادل وعده‌های غذایی از بهترین روش‌های جلوگیری از دچار شدن به بیماری رفلاکس معده می‌باشند.

 

درمان بیماری رفلاکس معده

روش‌های درمانی بسیار زیادی برای درمان بیماری رفلاکس معده در علم پزشکی وجود دارد. پزشک متخصص پس از تشخیص بیماری با روش‌هایی از جمله آزمایش PH، آندوسکوپی و مانومتری، در ابتدا معمولا تغییر در رژیم غذایی را توصیه می‌کند. در صورتیکه این بیماری به موقع تشخیص داده و درمان شود، مشکل خاصی برای بیمار ایجاد نخواهد شد و تنها با تغییر عادات غذایی و سبک زندگی، رفلاکس معده بدون استفاده از داروی خاصی برطرف می‌شود. در مراحل حادتر بیماری، داروها و روش‌های درمانی مختلفی برای درمان رفلاکس معده در نظر گرفته می‌شود. داروهایی از قبیل آنتی‌اسیدها مانند امپرازول و داروهایی مانند هیدروکسیدمنیزیم و یا هیدروکسیدآلومینیوم تجویز می‌شود و در نتیجه علائم این بیماری تا حد زیادی کاهش پیدا کند. در صورتی که داروهای تجویز شده نیز برای درمان بیماری رفلاکس معده کارساز نباشند، پزشک متخصص از عمل جراحی برای درمان این بیماری استفاده می‌کند.

امروزه در کنار تمام پیشرفت‌های صورت گرفته توسط علم پزشکی، در درمان بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی، یا بیماری‌های با منشاء ویروسی و میکروبی و یا بیماری‌های مربوط به سیستم اعصاب و روان، طب سنتی نیز دستاورد‌های مهمی را در کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها داشته است و روش‌هایی طبیعی و با منشاء گیاهی موثر و مفیدی را، کشف کرده است. یکی از این روش‌ها استفاده از خواص و ویژگی‌های دارویی گیاهان از جمله قارچ گانودرما می‌باشد. قارچ گانودرما دارای مولفه‌های با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد ویروسی است که ابتدا با پاکسازی، برون ریزی و سم زدایی از کبد و کلیه، شروع می‌کند، به مرور باعث تنظیم و بهبود عملکرد در سیستم‌های ایمنی، عصبی، گوارشی و خون رسانی و رفع بیماری‌های عفونی خواهد شد.

خبر خوب اینکه در ایران فناوری‌های لازم جهت استفاده صحیح از قارچ گانودرما، در زمینه‌های:

  • کشت گونه دارویی
  • جداسازی از پوسته چوبی شکل سمی
  • عصاره‌گیری مفید
  • دوزبندی مناسب
  • فرآوری و ترکیب با خواص دیگر مواد غذایی ارزشمند
  • بسته بندی در شرایط خلاء جهت حفظ ویژگی‌ها

موجودند و با بالاترین کیفیت توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شوند. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و همچنین آشنایی بیشتر با فرآورده‌های غنی شده با عصاره قارچ گانودرما، به سایت بیزچیزbizchiz مراجعه کنید. سایت بیزچیزbizchiz این محصولات را به راحتی در دسترس افرادی قرار داده است که می‌خواهند زندگی سالم‌تری داشته باشند و یا به دنبال راهی ارگانیک، موثر و سریع برای کمک به درمان بیماری و حفظ سلامتی خود می‌باشند. تمامی محصولات ارائه شده در سایت بیزچیزbizchiz دارای تائیدیه سلامت از وزارت بهداشت و مجوزهای سازمان غذا و داروی ایران می‌باشند:

www.bizchiz.com