بهترین روش درمان برای اختلالات غده هیپوفیز

اختلالات عملکرد غده هیپوفیز چیست؟

غده هیپوفیز یکی از اعضای کوچک و بیضی شکل موجود در سیستم درون ریز بدن محسوب می‌شود. این غده در ناحیه درونی مغز و در پشت بینی قرار دارد که وظیفه اصلی آن ترشح هورمون‌های مختلفی است که از طریق جریان خون به تمام بدن منتقل می‌شوند. انتقال این هورمون‌ها به اعضای بدن باعث بروز واکنش‌هایی حیاتی در آنها شده و همچنین موجب تحریک غدد دیگر بدن برای ترشح هورمون‌های مختلف نیز می‌شوند. غده تیروئید، غدد فوق کلیوی و غدد مربوط به اندام‌های جنسی از دیگر غدد بدن هستند که عملکرد غده هیپوفیز بر روی فرآیندهای آنها تاثیر مستقیم می‌گذارد. با توجه به این موضوع در علم پزشکی، از غده هیپوفیز با عنوان "غده رئیس" یاد می‌گردد. برخی از اصلی‌ترین هورمون‌هایی که توسط غده هیپوفیز ترشح می‌شوند عبارتند از:

  • هورمون محرک تیروئید: هورمون‌های ترشح شده توسط غده تیروئید باعث تنظیم متابولیسم (سوخت و ساز بدن)، تعادل انرژی، تنظیم رشد و عملکرد سیستم عصبی می‌شوند
  • هورمون لوتئینی: از هورمون‌های مربوط به دستگاه تناسلی است که موجب تخمک گذاری و تولید استروژن در بانوان و تولید تستوسترون در مردان می‌شود
  • هورمون محرک فولیکول: این هورمون باعث تولید استروژن و تخمک در بانوان و تولید اسپرم در مردان و در نتیجه عملکرد صحیح تخمدان و بیضه می‌شود
  • هورمون پرولاکتین: باعث تولید شیر در پستان می‌شود و میزان آن بر روی بارداری و عدم بارداری موثر است
  • هورمون رشد: موجب رشد در کودکان و همچنین حفظ سلامت استخوانی و عضلانی در بزرگسالان می‌شود
  • هورمون آدرنوکورتیکوتروپین: باعث تحریک غدد فوق کلیوی برای ترشح کورتیزول شده که به کنترل استرس، حفظ سطح مناسب فشار خون و مقدار قند خون کمک می‌کند.
  • هورمون کاهش دهنده ادرار: موثر در تنظیم آب بدن
  • هورمون اوکسی‌توسین: موثر در افزایش نیرو و روان شدن جریان شیر در بانوان
  • هورمون اندروفین: تسکین دهنده
  • هورمون انکفالین: تسکین دهنده

 

غده هیپوفیز به دو بخش اصلی لوپ پیشین و لوپ پسین تقسیم می‌شود. در بدن هر فرد غده هیپوفیز و غده هیپوتالاموس به‌ شکلی ساقه مانند به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند. غده هیپوتالاموس وظیفه دارد تا تعادل میان عملکردهای مختلف بدن را به وجود بیاورد. همچنین این غده میزان ترشح هورمون‌های مختلفی که از غده هیپوفیز به وجود می‌آیند را نیز تحت کنترل قرار می‌دهد.

 

علل ایجاد اختلال غده هیپوفیز

گاهی اوقات امکان دارد عملکرد غده هیپوفیز دچار یکسری اختلالات در زمینه کم و زیاد ترشح شدن هورمون‌ها شود، که با توجه به گسترده بودن هورمون‌هایی که ترشح می‌کند، در نتیجه باعث ایجاد مشکلاتی در بدن فرد خواهد شد. از دیگر علل اختلال در عملکرد غده هیپوفیز وجود تومور در داخل و یا اطراف این غده است که بر روی میزان ترشح هورمون تاثیر می‌گذارند.

خبر خوب اینکه در کنار روش‌های مرسوم برای درمان انواع بیماری‌ها، طب سنتی نیز از دیرباز جهت درمان بیماری‌های مختلف، استفاده از خواص گیاهان دارویی از جمله قارچ گانودرما را پیشنهاد داده است. با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی ویژگی‌های قارچ گانودرما، این موهبت طبیعی با خواص شگفت انگیزی که در زمینه تنظیم سیستم‌های حیاتی بدن دارد، می‌تواند راه حل مناسب و موثری برای کمک به بهبود بسیاری از اختلالات هورمونی نیز باشد.

هم اکنون سایت بیزچیزbizchiz محصولاتی غنی شده با عصاره قارچ گانودرما را در دسترس قرار داده است. با مراجعه به سایت بیزچیزbizchiz ضمن آشنایی با فرآورده‌های مختلفی که با عصاره قارچ گانودرما غنی‌سازی شده‌اند، در صورت تمایل با دریافت مشاوره رایگان کارشناسان ما، نسبت به تهیه و خریداری این محصولات ارزشمند اقدام کنید:

www.bizchiz.com

 

علائم اختلالات غده هیپوفیز

در حالت کلی اختلال در عملکرد غده هیپوفیز، با توجه به گستردگی هورمون‌هایی که ترشح می‌کند، در فعالیت‌های مختلفی بدن فرد می‌تواند تاثیرگذار باشد. با وجود علائمی که به آنها اشاره خواهیم کرد، می‌توان از وجود یک سری اختلالات در زمینه عملکرد غده هیپوفیز مطلع شد. از جمله این علائم می‌توان به فشار خون بالا، ایجاد اختلال در سیستم خوابیدن، به وجود آمدن فراموشی و از دست دادن قدرت حافظه، ریزش موی غیر عادی و زیاد، کاهش رشد مو، دچار شدن به سردردهای شدید، احساس ضعف و خستگی مفرط، به وجود آمدن تغییرات در خلق و خو و نوسانات شدید خلقی و مشکلاتی مانند افسردگی، افزایش و یا کاهش وزن بدون هیچ دلیل مشخص و مشکلاتی مانند اختلالات نعوظ و قاعدگی نامنظم اشاره نمود.

 

عوارض عدم درمان اختلالات غده هیپوفیز

بسته به اینکه اختلال در عملکرد غده هیپوفیز، مربوط به کدام هورمون باشد، علائم بالینی و عوارض متفاوتی از خود بروز خواهد داد.

  • افزایش ترشح هورمون پرولاکتین باعث ایجاد عوارضی در زمینه باروری در زنان و مردان می‌شود.
  • "سندرم کوشینگ" که در اثر پر کاری غده فوق کلیوی ایجاد می‌شود و عوارضی مانند فشار خون بالا، چاقی و نازک شدن پوست را به وجود می‌آورد.
  • آکرومگالی که در اثر افزایش ترشح هورمون رشد ایجاد شده و در ادامه موجب مشکلات استخوانی و قلبی خواهد شد.

از آنجائیکه پیشگیری از دچار شدن به بیماری‌ها به مراتب آسان‌تر و کم هزینه‌تر از درمان است در نتیجه عواملی مانند: انتخاب رژیم غذایی سالم و متعادل و کاهش استرس نقش به سزایی در بهبود عملکرد غده‌های بدن ایفا می‌کنند.

 

درمان اختلالات عملکرد غده هیپوفیز

پزشک متخصص پس از تشخیص و اطمینان از اختلال در عملکرد غده هیپوفیز با استفاده از آزمایش‌های مختلف در ابتدا توصیه به تغییر در رژیم غذایی و مصرف غذاهایی گیاهی و با فیبر زیاد می‌نماید. همچنین در انتخاب منابع چربی سعی می‌شود منابعی انتخاب شود که بیشتر حاوی چربی امگا ۳ و چرب غیر اشباع باشند. در حالت کلی برای درمان اختلالات مربوط به غده هیپوفیز روش‌های درمانی مختلفی با توجه به نوع بیماری در علم پزشکی در نظر گرفته می‌شود از جمله درمان با استفاده از داروهای شیمیایی که از معایب آن می‌تواند ایجاد اثرات مخرب در بدن فرد مبتلا باشد. در مراحل پیشرفت بیماری مانند زمانی که غده دچار تومور شده باشد استفاده از عمل جراحی نیز گزینه مناسبی برای درمان اختلالات غده هیپوفیز می‌باشد.

امروزه در کنار تمام پیشرفت‌های صورت گرفته توسط علم پزشکی، در درمان بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی، یا بیماری‌های با منشاء ویروسی و میکروبی و یا بیماری‌های مربوط به سیستم اعصاب و روان، طب سنتی نیز دستاورد‌های مهمی را در کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها داشته است و روش‌هایی طبیعی و با منشاء گیاهی موثر و مفیدی را، کشف کرده است. یکی از این روش‌ها استفاده از خواص و ویژگی‌های دارویی گیاهان از جمله قارچ گانودرما می‌باشد. قارچ گانودرما دارای مولفه‌های با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد ویروسی است که ابتدا با پاکسازی، برون ریزی و سم زدایی از کبد و کلیه، شروع می‌کند، به مرور باعث تنظیم و بهبود عملکرد در سیستم‌های ایمنی، عصبی، گوارشی و خون رسانی و رفع بیماری‌های عفونی خواهد شد.

خبر خوب اینکه در ایران فناوری‌های لازم جهت استفاده صحیح از قارچ گانودرما، در زمینه‌های:

  • کشت گونه دارویی
  • جداسازی از پوسته چوبی شکل سمی
  • عصاره‌گیری مفید
  • دوزبندی مناسب
  • فرآوری و ترکیب با خواص دیگر مواد غذایی ارزشمند
  • بسته بندی در شرایط خلاء جهت حفظ ویژگی‌ها

موجودند و با بالاترین کیفیت توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شوند. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و همچنین آشنایی بیشتر با فرآورده‌های غنی شده با عصاره قارچ گانودرما، به سایت بیزچیزbizchiz مراجعه کنید. سایت بیزچیزbizchiz این محصولات را به راحتی در دسترس افرادی قرار داده است که می‌خواهند زندگی سالم‌تری داشته باشند و یا به دنبال راهی ارگانیک، موثر و سریع برای کمک به درمان بیماری و حفظ سلامتی خود می‌باشند. تمامی محصولات ارائه شده در سایت بیزچیزbizchiz دارای تائیدیه سلامت از وزارت بهداشت و مجوزهای سازمان غذا و داروی ایران می‌باشند:

www.bizchiz.com