بیماری زخم معده و روش درمان آن

بیماری زخم معده چیست؟

زخم معده یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارشی می‌باشد. در اثر ابتلا به این بیماری، فرد دچار عارضه‌هایی بسیار دردناک در ناحیه شکم می‌شود. علت اصلی بروز درد، به وجود آمدن زخم‌هایی گوارشی بر روی  دیواره معده و یا سطح فوقانی روده کوچک می‌باشد. بر روی دیواره معده و اثنی‌عشر ماده‌ای چسبنده به نام موکوس وجود دارد که این نواحی را در برابر خورندگی اسید معده محافظت می‌کند. بیماری زخم معده معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که این لایه ضخیم مخاطی، تحلیل و از بین می‌رود. در نتیجه اسید گوارشی فرصت پیدا می‌کند تا به بافت‌های حساس داخل معده نفوذ کرده و به مرور موجب ایجاد زخم‌هایی باز در این ناحیه ‌شود. بیماری زخم معده یک بیماری پیش‌رونده است و در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع، این امکان را دارد که به سرعت شدت پیدا کند.

 

علل ابتلا به بیماری زخم معده

همان طور که ذکر شد، بیماری زخم معده در اثر کاهش و یا از بین رفتن لایه چسبنده و محافظت کننده دیواره معده به وجود می‌آید. برخی از دلایلی که باعث از تحلیل رفتن این لایه محافظ می‌شوند عبارتند از:

  • عفونت باکتریایی هلیکوباکترپیلوری که موجب التهاب لایه داخلی می‌شود
  • استفاده بلند مدت از انواع مختلف داروهای غیراستروئیدی و ضد التهابی یا همان مسکن‌ها که باعث افزایش تولید اسید در معده می‌شوند؛ مانند ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن
  • استعمال دخانیات به خصوص سیگار کشیدن
  • سوء مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • مصرف مداوم غذاهای تند و پر ادویه

خبر خوب اینکه در کنار روش‌های مرسوم برای درمان انواع بیماری‌ها، طب سنتی نیز از دیرباز جهت درمان بیماری‌های مختلف، استفاده از خواص گیاهان دارویی از جمله قارچ گانودرما را پیشنهاد داده است. با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی ویژگی‌های قارچ گانودرما، این موهبت طبیعی با خواص شگفت انگیزی که در زمینه تنظیم سیستم‌های حیاتی بدن دارد، می‌تواند راه حل مناسب و موثری برای کمک به بهبود بسیاری از اختلالات گوارشی نیز باشد.

هم اکنون سایت بیزچیزbizchiz محصولاتی غنی شده با عصاره قارچ گانودرما را در دسترس قرار داده است. با مراجعه به سایت بیزچیزbizchiz ضمن آشنایی با فرآورده‌های مختلفی که با عصاره قارچ گانودرما غنی‌سازی شده‌اند، در صورت تمایل با دریافت مشاوره رایگان کارشناسان ما، نسبت به تهیه و خریداری این محصولات ارزشمند اقدام کنید:

www.bizchiz.com

 

علائم بیماری زخم معده

لازم به ذکر است که در حدود 75% افراد مبتلا به زخم معده هیچگونه نشانه‌ای از خود بروز نمی‌دهند. به صورت کلی فرد مبتلا بیماری زخم معده، یک ساعت بعد از غذا خوردن، درد و یا سوزشی را در ناحیه شکم احساس می‌کند که ممکن است تا چند ساعت هم ادامه پیدا کند. در بسیاری از موارد این درد در شب‌ها افزایش پیدا کرده و تا حدی پیش می‌رود که فرد را از خواب بیدار می‌کند. درد ناشی از بیماری زخم معده، زمانی که معده خالی باشد، شدیدتر خواهد شد. دلیل به وجود آمدن درد، تماس اسید معده با ناحیه‌ای که در آن زخم ایجاد شده و آسیب دیده است، می‌باشد. از جمله متداول‌ترین علائم مربوط به بیماری زخم معده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • احساس درد و یا سوزش در ناحیه بالای ناف تا جناغ سینه
  • نفخ معده و آروغ زدن مداوم
  • حالت تهوع
  • استفراغ خون آلود
  • مشاهده تیرگی بیش از حد در مدفوع
  • ایجاد تغییراتی در اشتها
  • کاهش وزن و احساس ضعف

فردی که به بیماری زخم معده مبتلا است به هیچ وجه نباید خود را گرسنه نگه دارد. در مورد بیماری زخم معده این امکان وجود دارد که برای مدتی فروکش کند و بعد از گذشت چند هفته مجددا علائم مربوط به بیماری به بدن فرد بازگردد با توجه به این موضوع هر فردی که به بیماری زخم معده مبتلاست بایستی در کوتاه‌ترین زمان ممکن که از بیماری خود آگاه شد و یا نسبت به آن مشکوک بود به پزشک متخصص مراجعه نموده و روش‌های درمانی لازم را در پیش بگیرد. در حالت کلی افرادی که به بیماری زخم معده مبتلا هستند باید از خوردن غذاهای تند انواع مختلف محصولات دارای کافئین، لبنیات، غذاهای سرخ شده و غیره خودداری نمایند و در عین حال مصرف موادی مانند عسل خام، فلفل قرمز، نارگیل، کلم پیچ، اسفناج کلم بروکلی، کرفس و آب و خود را افزایش دهند.

 

عوارض عدم درمان بیماری زخم معده

پیشرفت بیماری زخم معده و عدم درمان آن می‌تواند باعث ایجاد عارضه‌هایی شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • سوء هاضمه
  • خونریزی داخلی
  • کم خونی
  • اختلالات تنفسی
  • عفونت شکمی یا پریتونیت
  • انسداد روده

از آنجائیکه پیشگیری همواره ساده‌تر و کم هزینه‌تر از درمان است، می‌توان با انتخاب سبک زندگی لازم مانند رعایت بهداشت فردی، مصرف بیشتر میوه و سبزیجات، ورزش منظم، ترک سیگار، عدم مصرف مشروبات الکلی و عدم مصرف بی‌رویه و سرخود داروهای ضد درد، از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

 

درمان بیماری زخم معده

پزشک متخصص برای درمان بیماری زخم معده، ابتدا با معاینات بالینی و بررسی سوابق پزشکی مانند مصرف داروهای خاص و انجام آزمایش‌هایی مانند اسوالو باریم، آندوسکوپی و یا بیوپسی آندوسکوپی، به صورت قطعی  وجود بیماری زخم معده را تشخیص داده و سپس با توجه به علت و شدت بیماری از روش‌های مختلفی برای درمان استفاده خواهد کرد. خوشبختانه در علم پزشکی روشهای درمانی بسیار زیادی برای درمان بیماری زخم معده در نظر گرفته می‌شود. درمان دارویی از رایج‌ترین روش‌های درمانی این بیماری می‌باشد. تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها و مهارکننده‌ها می‌تواند باعث جلوگیری از پیشرفت این بیماری شوند و عوارض خاص خود را نیز دارند؛ مانند حالت تهوع، سرگیجه، سردرد و اسهال که این عوارض موقتی هستند. در موارد شدیدتر که بیماری زخم معده به صورتی پیچیده درآمده است، می‌توان با عمل جراحی نسبت به درمان این بیماری اقدام نمود.

امروزه در کنار تمام پیشرفت‌های صورت گرفته توسط علم پزشکی، در درمان بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی، یا بیماری‌های با منشاء ویروسی و میکروبی و یا بیماری‌های مربوط به سیستم اعصاب و روان، طب سنتی نیز دستاورد‌های مهمی را در کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها داشته است و روش‌هایی طبیعی و با منشاء گیاهی موثر و مفیدی را، کشف کرده است. یکی از این روش‌ها استفاده از خواص و ویژگی‌های دارویی گیاهان از جمله قارچ گانودرما می‌باشد. قارچ گانودرما دارای مولفه‌های با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد ویروسی است که ابتدا با پاکسازی، برون ریزی و سم زدایی از کبد و کلیه، شروع می‌کند، به مرور باعث تنظیم و بهبود عملکرد در سیستم‌های ایمنی، عصبی، گوارشی و خون رسانی و رفع بیماری‌های عفونی خواهد شد.

خبر خوب اینکه در ایران فناوری‌های لازم جهت استفاده صحیح از قارچ گانودرما، در زمینه‌های:

  • کشت گونه دارویی
  • جداسازی از پوسته چوبی شکل سمی
  • عصاره‌گیری مفید
  • دوزبندی مناسب
  • فرآوری و ترکیب با خواص دیگر مواد غذایی ارزشمند
  • بسته بندی در شرایط خلاء جهت حفظ ویژگی‌ها

موجودند و با بالاترین کیفیت توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شوند. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و همچنین آشنایی بیشتر با فرآورده‌های غنی شده با عصاره قارچ گانودرما، به سایت بیزچیزbizchiz مراجعه کنید. سایت بیزچیزbizchiz این محصولات را به راحتی در دسترس افرادی قرار داده است که می‌خواهند زندگی سالم‌تری داشته باشند و یا به دنبال راهی ارگانیک، موثر و سریع برای کمک به درمان بیماری و حفظ سلامتی خود می‌باشند. تمامی محصولات ارائه شده در سایت بیزچیزbizchiz دارای تائیدیه سلامت از وزارت بهداشت و مجوزهای سازمان غذا و داروی ایران می‌باشند:

www.bizchiz.com