بیماری سندروم روده تحریک پذیر و روش درمان آن

بیماری سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

سندرم روده تحریک پذیر یا IBS یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش محسوب می‌شود. سندرم روده تحریک پذیر نوعی اختلال عملکردی به همراه درد می‌باشد که موجب تغییر در عادت‌های مدفوع می‌شود. در صورت ابتلا به این عارضه، فرد مبتلا دچار نفخ، عادت‌های نامنظم در هنگام مدفوع، دردهای شکمی، یبوست، اسهال و یا رفلاکس معده می‌گردد. این بیماری هم در بانوان و هم در مردان رخ می‌دهد و بر اساس گزارشات، احتمال ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، در بانوان 2 برابر بیشتر از آقایان است. این بیماری امکان دارد در تمام سنین فرد را دچار نماید و خوشبختانه هیچ گونه عوارض جدی به وجود نمی‌آورد. سندرم روده تحریک پذیر تنها می‌تواند باعث اختلال در فعالیت‌های روزمره فرد مبتلا شود و در عین حال به راحتی قابل پیشگیری و درمان است. افراد زیر 50 سال و افراد دارای سابقه فامیلی، از ریسک بالاتری برای ابتلا به بیماری سندرم روده تحریک پذیر برخوردارند.

 

علل ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر

علت بروز بیماری سندروم روده تحریک پذیر تاکنون ناشناخته باقی مانده است. بر طبق تحقیقات انجام شده علت اصلی ابتلای اغلب افراد به این بیماری، دارای منشاء تحریک کننده روانی می‌باشد. دلایلی مانند از دست دادن یک عزیز و یا تغییر محل زندگی از جمله آن‌ها می‌باشند. از دیگر علل ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر عبارتند از:

  • کاهش سرعت حرکت غذا در نتیجه انقباضات ماهیچه‌ای روده
  • اختلال اعصاب ناحیه روده
  • التهاب روده به دلیل تجمع زیادتر از حد سلول‌های سیستم ایمنی
  • عفونت شدید روده‌ای
  • استفاده از رژیم‌های غذایی نفاخ و نوشیدنی‌های گازدار
  • قرار گرفتن در معرض استرس مداوم
  • تغییرات هورمونی

خبر خوب اینکه در کنار روش‌های مرسوم برای درمان انواع بیماری‌ها، طب سنتی نیز از دیرباز جهت درمان بیماری‌های مختلف، استفاده از خواص گیاهان دارویی از جمله قارچ گانودرما را پیشنهاد داده است. با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی ویژگی‌های قارچ گانودرما، این موهبت طبیعی با خواص شگفت انگیزی که در زمینه تنظیم سیستم‌های حیاتی بدن دارد، می‌تواند راه حل مناسب و موثری برای کمک به بهبود بسیاری از اختلالات دستگاه گوارش نیز باشد.

هم اکنون سایت بیزچیزbizchiz محصولاتی غنی شده با عصاره قارچ گانودرما را در دسترس قرار داده است. با مراجعه به سایت بیزچیزbizchiz ضمن آشنایی با فرآورده‌های مختلفی که با عصاره قارچ گانودرما غنی‌سازی شده‌اند، در صورت تمایل با دریافت مشاوره رایگان کارشناسان ما، نسبت به تهیه و خریداری این محصولات ارزشمند اقدام کنید:

www.bizchiz.com

 

علائم ابتلا بیماری سندرم روده تحریک پذیر

علائم و نشانه‌های مربوط به بیماری سندرم روده تحریک پذیر بسیار مختلف بوده و برای هر فرد، با توجه به ناحیه‌ای از روده که درگیر این بیماری شده، علائم متفاوتی ایجاد می‌گردد و تنها تعداد معدودی از افراد مبتلا علائم و نشانه‌های شدیدی را از خود بروز می‌دهند. علائم این بیماری با توجه به همپوشانی روده‌ها ممکن است در چندین نقطه از روده بروز کند. از مهمترین نشانه‌های مربوط به بیماری سندرم روده تحریک پذیر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاهش وزن
  • انسداد روده
  • شکم درد
  • نفخ
  • یبوست
  • کم خونی
  • مشاهده خون در مدفوع
  • سر درد
  • کمر درد

مدت زمان حملات ایجاد شده توسط این بیماری طولانی مدت نبوده و می‌توان با روش‌های درمانی مختلف تا حدود زیادی علائم این بیماری را مهار نمود.

عوارض عدم درمان بیماری سندرم روده تحریک پذیر

از عوارض عدم درمان به موقع بیماری سندرم روده تحریک پذیر، می‌توان به یبوست مزمن و اختلالات عصبی که منجر به افسردگی می‌شوند، اشاره نمود. از آنجا که پیشگیری همواره آسان‌تر و کم هزینه‌تر از درمان است، تغییر سبک زندگی با انتخاب رژیم غذایی سالم و پر فیبر، دوری از اضطراب و استرس مداوم و روان درمانی، از بهترین روش‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری سندرم روده تحریک پذیر می‌باشند.

 

درمان بیماری سندرم روده تحریک پذیر

پزشک متخصص با انجام معاینات بالینی و همچنین استفاده از روش‌های مختلف مانند آزمایش خون، آزمایش مدفوع، کولونوسکوپی و سی‌تی‌اسکن می‌تواند بیماری سندرم روده تحریک پذیر را به صورت قطعی تشخیص دهد. برای درمان این بیماری هیچ روش قطعی وجود ندارد و تنها می‌توان با مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد نفخ و دل پیچه و یا ضد افسردگی، علائم ناشی از سندرم روده تحریک پذیر را کنترل نمود. همچنین مصرف وعده‌های کم حجم‌تر غذا، نوشیدن بیشتر مایعات، انجام ورزش منظم، داشتن خواب کافی، کاهش مصرف غذاهای چرب و افزایش مصرف غذاهای فیبردار از دیگر روش‌های درمانی بیماری سندرم روده تحریک پذیر می‌باشند.

امروزه در کنار تمام پیشرفت‌های صورت گرفته توسط علم پزشکی، در درمان بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی، یا بیماری‌های با منشاء ویروسی و میکروبی و یا بیماری‌های مربوط به سیستم اعصاب و روان، طب سنتی نیز دستاورد‌های مهمی را در کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها داشته است و روش‌هایی طبیعی و با منشاء گیاهی موثر و مفیدی را، کشف کرده است. یکی از این روش‌ها استفاده از خواص و ویژگی‌های دارویی گیاهان از جمله قارچ گانودرما می‌باشد. قارچ گانودرما دارای مولفه‌های با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد ویروسی است که ابتدا با پاکسازی، برون ریزی و سم زدایی از کبد و کلیه، شروع می‌کند، به مرور باعث تنظیم و بهبود عملکرد در سیستم‌های ایمنی، عصبی، گوارشی و خون رسانی و رفع بیماری‌های عفونی خواهد شد.

خبر خوب اینکه در ایران فناوری‌های لازم جهت استفاده صحیح از قارچ گانودرما، در زمینه‌های:

  • کشت گونه دارویی
  • جداسازی از پوسته چوبی شکل سمی
  • عصاره‌گیری مفید
  • دوزبندی مناسب
  • فرآوری و ترکیب با خواص دیگر مواد غذایی ارزشمند
  • بسته بندی در شرایط خلاء جهت حفظ ویژگی‌ها

موجودند و با بالاترین کیفیت توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شوند. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و همچنین آشنایی بیشتر با فرآورده‌های غنی شده با عصاره قارچ گانودرما، به سایت بیزچیزbizchiz مراجعه کنید. سایت بیزچیزbizchiz این محصولات را به راحتی در دسترس افرادی قرار داده است که می‌خواهند زندگی سالم‌تری داشته باشند و یا به دنبال راهی ارگانیک، موثر و سریع برای کمک به درمان بیماری و حفظ سلامتی خود می‌باشند. تمامی محصولات ارائه شده در سایت بیزچیزbizchiz دارای تائیدیه سلامت از وزارت بهداشت و مجوزهای سازمان غذا و داروی ایران می‌باشند:

www.bizchiz.com